VISION-HANKE:

VIRTAUKSEN FYSIIKAN MALLINNUS JA SIMULOINTI  

Yhteenveto

VISION-hanke keskittyy eräiden haastavien virtaus­ilmiöiden simulointiin ja sii­nä tarvittavan teknologian kehitystyöhön. Hankkeen tarkoituksena on toimia siltana Teknillisen kor­keakoulun Aerodynamiikan ja Sovelletun termodynamiikan laboratorioiden pitkään jatkuneen turbulens­si­tutkimuksen ja tulevaisuuden uusien hankkeiden välillä. VISION-hankkeeseen sisältyy olennaisena osana Suomen teollisuu­den tarpeiden sel­vittäminen virtausmal­linnuksen alalla. Selvitystä varten tehdään mahdollisimman kattava maan CFD-asiantuntijoille suunnattu kysely.

Hankkeen päärahoit­tajana on Tekes; lisäksi eräät teollisuus­ yritykset ja virtaus­laskenta­palveluita tarjoavat yritykset osallistuvat rahoitukseen.

1 Taustaa

2 Virtausilmiöistä

3 Tutkimuksen sisältö

4 Hyödyntäminen

5 Rahoittajat


1 Taustaa

Hanke keskittyy eräiden haastavien virtausilmiöiden simulointiin ja siinä tarvittavan teknologian kehitystyöhön. Hankkeessa ovat mukana Teknillisen korkeakoulun Aerodynamiikan ja Sovelletun termo­dynamiikan laboratoriot. Hankkeen kesto on yksi vuosi. Tavoitteena on tutkia ja kehittää virtaus­ilmiöiden moderneja mallinnus­menetelmiä ja tehdä kattava selvitys niiden käyttötarpeesta ja sovellus­mahdollisuuk­sista Suomen teollisuudessa. Hankkeen kuluessa organisoidaan alan tutkimus hakija­laboratorioissa uudelta pohjalta.

Teknillisen korkeakoulun Konetekniikan osastolla on tehty tutkimusta virtaus­ilmiöiden mallinnuksesta parikymmentä vuotta. Toiminta on liittynyt eräisiin konkreettisiin sovelluksiin, mutta se on ollut myös suurelta osin alan perus­tutkimusta. On selvää, ettei Suomen Akatemian ja Opetusministeriön rahoittaman tutkija­koulun yhteinen panostus riitä ylläpitämään tutkimus­toimintaa. Koska monimutkaisten virtaus­ilmiöiden fysiikan tutkimus sekä alaan liittyvä asiantuntemus ja opetus ovat kuitenkin Suomen teollisuuden kannalta elintärkeitä, on nyt nähty välttämättömäksi suunnata tutkimusta uusiin haasteellisiin ongelmiin ja käynnistää selvitys koko tutkimusalueen tulevaisuuden tutkimus­tarpeesta.

Hakijalaboratoriot edustavat alallaan maamme huippua ja eräiltä osin jopa kansainvälistä kärkitasoa. Molemmilla laboratorioilla julkaisu­toiminta on millä tahansa kriteereillä tarkasteltuna korkealla tasolla, ja tutkimustuloksia on julkaistu alan arvostetuimmissa lehdissä. Akateemiselta saralta voidaan saavutuksina mainita jo pitkään toiminut OPM:n rahoittama tutkijakoulu, TKK:n paras väitöskirja vuonna 2004 ja hyvät arviot tehdyissä arvioinneissa. Äskettäin Akatemian rahoituksella käynnistettiin uuden tyyppinen kaupunkien katukuilujen virtauksiin keskittyvä hanke, jonka osuus Akatemian mallinnus­tutkimuksesta oli poikkeuksellisen suuri. TKK:n vetämä konsortio on hakenut myös Akatemian huippuyksikön statusta. Hakijatahojen toimesta kehitettyjä malleja on otettu käyttöön sekä koti- että ulkomaisissa tutkimus­laitoksissa. Monet avainasemassa olevat tutkijat ovat suorittaneet tohtorin tutkinnon ja heidän osaltaan on tavoitteena järjestää rahoitusta myös Akatemian kautta.

sivun alkuun

2 Virtausilmiöistä

Virtaus voi olla luonteeltaan laminaaria tai turbulenttia. Virtaus käyttäytyy näissä hyvin eri tavoin, mutta virtauksen paikallista luonnetta on usein vaikea ennustaa. Vaikka kumpikin virtaustyyppi voidaan kuvata samoilla yhtälöillä, on turbulenttiin virtaukseen liittyvien eri kokoisten pyörteiden tarkka kuvaus toistaiseksi mahdotonta sovellus­laskelmissa eikä välitöntä ratkaisua ole näköpiirissä. Virtaukseen liittyvä muu fysiikka, kuten kemialliset reaktiot sekä eri komponenttien kulkeutuminen ja leviäminen, perustuu juuri turbulenssiin, jonka ymmärtäminen on keskeinen osa virtaus­mekaniikkaa.

Laminaari virtaus voidaan ratkaista tarkasti ja yksikäsitteisesti numeerisesti. Hyvin pienellä Reynoldsin luvulla, mikä käytännössä yleensä tarkoittaa pientä laskenta-aluetta (geometriaa) tai pientä virtausnopeutta, on myös mahdollista ratkaista virtausyhtälöt hyvällä tarkkuudella turbulentissa tapauksessa, jolloin puhutaan suorasta simuloinnista. Käytännön tehtävissä Reynoldsin luku on yleensä niin suuri, että suora simulointi ei tule kysymykseen, ja silloin on tehtävä approksi­maatioita, sekä numeerisia että mallinnukseen liittyviä. Tästä lähestymis­tavasta on alettu käyttää termiä 'turbulenssin simulointi' erotuksena perinteiseen aikakeski­arvotukseen perustuvaan laskentaan, jossa turbulentti liike ei sisälly ratkaisuun. Koska turbulenssin simulointi on aikaa vievää, vaatii rinnakkaislaskentaa eikä ole helposti käytännössä toteutettavissa, on luonnollista ajatella juuri sen muodostavan tärkeän tutkimusalueen tulevaisuu­dessakin ja perustan tutkimus­laitoksissa tehtävälle työlle.

sivun alkuun

3 Tutkimuksen sisältö

Tutkimuksen suuntaamista pohdittaessa on tullut esille muutamia keskeisiä ongelma-alueita, joihin tutkimus tässä vaiheessa suunnataan. Näistä useimpiin voidaan yhdistää jo lähitule­vaisuudessa myös soveltamista. Tutkimus­tarpeen selvittämiseksi ja mahdollisten jatko­projektien käynnistämistä varten merkittävä osa panostuksesta käytetään suunnittelu­työhön, johon apuna käytetään ulkopuolista konsulttia. Tarjous­kilpailun perusteella konsultti­palvelu on tilattu Laminaari Oy nimiseltä yhtiöltä. Koko hankkeen tasolla on yhteinen koordinaatio-osuus, jossa tullaan tekemään selkeä ehdotus alan tutkimuksen järjestämisestä tulevaisuudessa ja jossa tehdään myös seuraavan keväällä 2007 käynnistettävän hankkeen valmistelu. Tämän hetken käsityksen mukaan siinä pyritään isohkoon ryhmähankkeeseen, jossa on 5-10 yritysosapuolta. Tutkimus­tahojen määräksi tullee 4-5 ja kokonaisuus tulee olemaan rakenteeltaan uusi.

VISION-hankkeessa tutkimus on myös rakenteeltaan sellainen, että se tukee jo käynnissä olevia yrityshankkeita tai käynnistettävien teollisten sovellusten tarvitsemaa mallinnusta. Näihin hankkeisiin sitoutuneet teollisuusosapuolet muodostavat projektin johtoryhmän rungon.

Eri osa-alueet on ryhmitelty seuraaviksi osatehtäviksi:

1. Kehitetään menetelmä, joka ennustaa virtauksen muuttumisen laminaarista turbulentiksi, eli otetaan käyttöön transition mallinnus.

2. Tutkitaan kehittyneiden turbulenssi­mallien kytkemistä lämmönsiirron laskentaan, kun käytetään perinteistä Reynolds-keskiarvotettua mallinnusta.

3. TKK:n ja eräiden yritysten välillä on parhaillaan käynnissä yrityshanke, jossa Reynolds-keskiarvotetun laskennan ongelmia ja mahdollisuuksia näissä tilanteissa tutkitaan LES- ja mittaus­tulosten avulla. VISION-hankkeessa tutkitaan yksityiskohtaisesti kahden pisteen korrelaatioiden avulla näiden vuoro­vaikutus­ilmiöiden dynamiikkaa yritys­hankkeessa syntyviä tuloksia hyväksikäyttäen. Työ on luonteeltaan perus­tutkimusta.

4. RANS-laskennan ja LES:n yhdistelmällä, ns. hybridimallinnuksessa pyritään yhdistämään molempien lähestymis­tapojen hyvät puolet. Pinnan lähellä sovelletaan Reynolds-keskiarvottamiseen perustuvaa mallia ja muualla puhdasta LES-lähestymistapaa. Tarkoituksena on löytää käyttökelpoisia ratkaisuja, joita voidaan soveltaa tulevissa tutkimus­hankkeissa.

5. Monifaasivirtausmallinnus on tullut tietokoneiden tehon kasvaessa teknisesti mahdolliseksi ja sitä tutkitaan Suomessakin mm. MASI-ohjelmassa. VISION-hankkeessa aloitetaan perehtyminen tähän erittäin vaativaan virtausilmiöön.

6. VISION-hankkeeseen sisältyy olennaisena osana Suomen teollisuuden tarpeiden selvittäminen virtaus­mallinnuksen alalla ja sen tuloksia käytetään seuraavan hankkeen suunnittelussa. Seuraavan projektin toimintaverkosto laaditaan tässä osiossa.

sivun alkuun

4 Hyödyntäminen

VISION-hankkeen tarkoituksena on toimia siltana hakijatahojen pitkään jatkuneen turbulenssi­tutkimuksen ja tulevaisuuden uusien hankkeiden välillä. Tällä hetkellä on jo näkyvissä kolme uutta teollisuus­vetoista projektia, joista kaksi on käynnistynyt vuoden 2006 puolella ja kolmas ensi vuoden alusta lähtien.

Toisena hyötynä on alan tutkimustarpeen systemaattinen selvittäminen. VISION-hankkeeseen osallistuvien näkemyksen mukaan tähän mennessä tehdyllä tutkimuksella on ollut suuri välillinen vaikutus alan teollisuuteen ja sen osaamiseen virtaus­laskennan alueella. Tutkimus­tarpeen selvityksen yhteydessä olisi välttämätöntä päästä konkreettisen uuden projekti­esityksen tasolle. Tämä edellyttää selkeää käsitystä siitä, miten yliopistoissa tehtävää alan tutkimusta tulee suunnata tulevaisuudessa ja myös siitä, miten aluetta ylläpidetään ja rahoitetaan julkisten tahojen toimesta. Voidaan todeta, että TKK:n Konetekniikan osaston kohdalla luodaan myös koko laskennallisen virtaus­mekaniikan opetuksen ja tutkimuksen tulevaisuudelle pohja tällä hankkeella.

TKK on luonteeltaan tiedeyliopisto ja virtausmekaniikankin osalta yliopiston tehtävänä on luoda uutta tietoa ja siihen perustuvaa opetusta. Tämän hankkeen osina on haasteellisia uusia tutkimusalueita, joita ei ole ainakaan Suomessa juuri tutkittu. Yksivuotisen VISION-hankkeen aikana tullaan kuitenkin saamaan aikaan useita julkaisuja ja saadaan alulle uusia tutkimus­suuntia, erityisesti vaativissa, ajan suhteen tarkoissa simuloinneissa. Vaikka kyseessä on monissa suhteissa perus­tutkimukseen rinnastettava työ, sen tuloksia voidaan eräiltä osin hyödyntää jo nykyisin teollisuuden haastavissa ongelmissa. Teollisuudella ei ole Suomessa riittävää asian­tuntemusta eikä edes riittäviä laskenta­resursseja VISION-hankkeen kaltaisen tutkimustyön toteuttamiseksi.

sivun alkuun

5 Rahoittajat

Tekes

Andritz Oy

Finflo Oy

Fortum Nuclear Services Oy

Numerola Oy

Patria Aviation Oy

Hankkeen päärahoittajana on Tekes, lisäksi yllämainitut teollisuus­yritykset ja virtaus­laskenta­palveluita tarjoavat yritykset osallistuvat rahoitukseen.

sivun alkuun

sivu päivitetty 3.1.2007

webmaster